Balai Islam KUAZ

zwani.com myspace graphic comments
Myspace Islam Graphics
Salam Alaik to all visitors of this blog. May the contents of this blog benefit you. Insya Allah. Any enquiries or suggestions please send it to: balaiislamkuaz@ymail.com


Hari ini adalah milikku

Waktu Solat


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Al-waqt

Digital Clocks & MySpace Layouts



Keluarga Balai Islam KUAZ

Dalam proses pengemaskinian


zwani.com myspace graphic comments
Islam Graphic Comments



Mutiara Ilmuan

Take time to THINK. It is the source of power

Take time to READ. It is the foundation of wisdom

Take time to QUIET. It is the apportunity to seek God

Take time to DREAM. It is the future made of

Take time to PRAY. It is the greatest power on earth
Pimp My Profile


~Munaqasyah~




zwani.com myspace graphic comments
Myspace Islam Graphics



~Allah in my heart~






~Tetamu~

free counter


~Munajatku~




archives

September 2008
October 2008
November 2008
December 2008
January 2009
February 2009
March 2009
April 2009
May 2009
June 2009
July 2009
August 2009
September 2009
December 2009
January 2010
February 2010
March 2010
July 2010



~Layar~

iluvislam
Grapesnasyid
IslamOnline
MuslimDiary
SaifulIslam



~Balai Islam UM~

Balai Islam KK1
Balai Islam KK3
Balai Islam KK4
Balai Islam KK7
Balai Islam KK12








Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



credits

. . .
skin by: Jane
Wednesday, December 3, 2008 @ 5:54 PM
Di Sudut PandanganNya Terhadap Pemuda-Pemudi Islam


Bismillahirrahmanirrahim

Sabda Rasulullah saw

"Ada tujuh golongan yang bakal dinaungi Allah di bawah naunganNya pada hari yang tidak ada naungan kecuali naunganNya, iaitu pemimpin yang adil, pemuda (pemudi) yang tumbuh dengan ibadah kepada Allah, seseorang yang hatinya bergantung kepada masjid (selalu melakukan solat jemaah di dalamnya), dua orang yang saling mengasihi di jalan Allah, keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah, seseorang yang diajak perempuan berkedudukan dan cantik (untuk berzina), tetapi ia mengatakan, "Aku takut kepada Allah", seseorang yang bersedekah kemudian merahsiakannya sehingga tangan kirinya tidak tahu apa yang diberikan tangan kanannya, dan seseorang yang berzikir (mengingati) Allah dalam kesendirian, lalu menitiskan air mata dari kedua matanya."


Di dalam Hadis Qudis, Allah swt berfirman menerusi Rasulullah saw

"Aku (Allah) cinta kepada hambaku yang lanjut usianya beribadah kepadaKu, akan tetapi Aku lebih cintakan kepada anak muda yang beribadah kepadaKu."


Pemuda-Pemudi Islam,
Inilah pandanganNya terhadap dirimu. DiberikanNya maqam yang tinggi, khas buat dirimu yang jiwa mereka tumbuh beribadah di hadapan Rabbnya. Tidakkah cukup menyentuh jiwamu yang mencariNya?

Dan hanya kepada Allah, bersujud apa-apa yang di langit dan apa yang di bumi dari sekalian yang melata dan para Malaikat, dan mereka tidak sombong. (Surah An-Nahal, 16:49)

Di kala umur masih muda, kekuatan masih ada, serta kebebasan terbentang luas, sering kali yang terjadi, pada kebiasaannya, adalah anak-anak muda yang menghabiskan masa hanya untuk menghibur dan terhibur. Menjadikan usia muda sebagai alasan untuk menjalani hidup untuk suka-suka. Menggunakan kekuatan serta kebebasan yang ada hanya untuk keseronokan dan kegembiraan. Segalanya hanya untuk suka-suka, seronok, mendapat perhatian ramai, untuk menghibur dan terhibur dan jauh dari niyah untukNya dan keranaNya dan menjadikan setiap sesuatu sebagai ibadah di hadapanNya.

Oleh kerana itu, Allah, Yang Maha Mengetahui, yang IlmuNya tiada dapat dibandingkan dengan apa jua pun, Yang lebih Mengerti setiap sesuatu, dengan sifatNya Yang Rahman dan Yang Rahim, memberikan keutamaan kepada anak-anak muda yang dapat menundukkan hati dan jiwa mereka kepada Sang Pencipta, di waktu segenap peluang untuk alpa dan lupa terhadapNya berada di hadapan mata, dengan segenap kekuatan, umur yang muda serta kebebasan yang ada.

Para Pemuda-Pemudi Islam,
Berbeza daripada anak-anak muda yang biasa, jadikanlah kekuatan mental dan fizikal, serta kebebasan untuk melakukan apa sahaja untukNya dan keranaNya. Di situ, terangkum kebahagiaan yang hakiki, bukan keseronokan dan kegembiraan yang sementara.

Pemuda-Pemudi Islam,
Maqam yang tinggi sudah disediakan olehNya untukmu. Tidakkah dikau tersentuh denganNya?

"Biarkan dirimu ditarik secara diam-diam oleh tarikan yang lebih dari apa yang benar-benar engkau cintai"
Jalaluddin Rumi (semoga Allah merahmatinya)
Ya Rabb, kami mohon pemeliharaanMu. Peliharalah kami. Jangan tinggalkan kami. Sesungguhnya kami menzalimi diri kami sendiri.


hiya

Labels: